User Experience
Audyty UX strony internetowej w ostatnich latach cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów. Badanie użyteczności serwisów patrząc z punktu widzenia odbiorcy przeglądającego witrynę przez telefon czy za pomocą komputera jest współcześnie nieodłącznym elementem budowania długofalowej strategii rozwoju e-commerce. Jak zwiększyć wydajność i intuicyjność strony za pomocą badań UX? Jakie są korzyści wynikające z przeprowadzenia audytu UX? Posiadamy w swojej agencji specjalistów z zakresu UX design – takich, którzy zbadają i doradzą jak poprawić użyteczność Państwa strony.
UX & UX designer
User Experience i UX design to pojęcia, które w marketingu internetowym przenikają się coraz częściej. Nie ulega wątpliwości, że ich znaczenie w najbliższych latach będzie coraz większe. Pojęcie UX w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego (User Experience) oznacza na opieraniu się na doświadczeniach użytkownika. Ów doświadczeniu dotyczą zachowania użytkownika w czasie przebywania na stronie internetowej. Na podstawie tych zachowań jesteśmy w stanie stwierdzić czy nasza strona jest interesująca pod kątem użyteczności.
UX researcher i UX designer to osoby o określonych kompetencjach w zakresie badań użyteczności strony. W modelu zachodnim, który kilkanaście lat temu zawitał do naszego kraju przyjęło się, że UX researcher to specjalista od przeprowadzania badań na użytkownikach. Taka osoba często przeprowadza wywiady z klientami platformy – pyta ich o to jakie trudności napotkali na stronie, czy łatwo było dokonać zakupu, czy strona jst według nich intuicyjna. Na podstawie tych danych sporządzany jest raport.
UX designer z kolei kieruje się raczej własnymi doświadczeniami. Osoby pracujące na tym stanowisku przeprowadzają własny audyt użyteczności strony lub też projektuje stronę od początku. Wbrew mitycznej opinii nie polega to tylko i wyłącznie na “przeklinaniu strony” – od tego są zazwyczaj testerzy. UX designer sprawdza intuicyjność strony, bada i analizuje czy niektóre elementy nie rozpraszają użytkowników. Efektem końcowym pracy UX designera jest przygotowanie takiej gamy rozwiązań, aby użytkowanie sklepu internetowego było łatwe, intuicyjne, a przede wszystkim zgodne z ich potrzebami. To właśnie dlatego największe e-commerce takie jak Amazon, Allegro, Zalando cyklicznie co jakiś czas zmieniają swoją szatę.
Badania podstawą projektowania stron od strony UX
Badanie UX jest niezwykle czasochłonnym procesem w skład którego wchodzi m.in research użytkowników, analiza heurystyczna czy spacer poznawczy po stronie. W dużym uproszczeniu możemy więc stwierdzić, że kompleksowy audyt UX użyteczności strony opiera się o analizę doświadczeń określonej grupy użytkowników oraz wskazówki i sugestie UX designera wynikającego z cognitive walkthrough.
Za pomocą jakich narzędzi wykonuje się badania UX?
W naszej agencji wyznajemy zasadę, że jeżeli nie mamy kompleksowej wiedzy z zakresu danego zagadnienia wskazujemy klientowi, kto mógłby mu jej udzielić. Na procesie analizy i audytu stron konkurencji wskazujemy pewne zalecenia dotyczące użyteczności strony np. ustawienie boxów, treści, sliderów.
Analizujemy również koszyk zakupowy, współczynnik odrzuceń, przepływ użytkowników na stronie. Na dalszym etapie wykorzystujemy narzędzia takie jak Hotjar czy Yandex Metrica, które umożliwiają wygenerowanie tzw. map ciepła. To właśnie na ich podstawie są zbierane i analizowane dane, które następnie możemy dopasować do potrzeb klienta. Gdzieś pomiędzy są wykonywane jeszcze Testy A/B, o których szerzej piszemy na blogu.
Jak pogodzić SEO i UX w projektowaniu witryn www?
Nie ulega wątpliwości, że audyty UX to bardzo zaawansowany proces. Praktyka pokazuje też, że często mamy tutaj do czynienia z konfliktem na tle SEO i UX – co nie jest niczym nadzwyczajnym. Zarówno SEO jak i UX mają swoje “erogenne” miejsca na stronie, które często się nachodzą. Problem w skrócie pojawia się wtedy jeżeli mamy zbyt duży ruch, a za mało konwersji. W niektórych sklepach zaobserwowaliśmy też słabo konwertujące płatne kampanie Google ADS, a co za tym idzie niski współczynnik konwersji i wysoki bounce rate. Audyty UX, które oferujemy w zakresie podstawowym pomogą rozwiązać w/w problemy.
Jeżeli potrzebujesz jednak szerszej wiedzy z tego zakresu, skonsultuj się z agencją Takaoto.pro