Pozycjonowanie zagraniczne
Potrzebujesz więcej? Czujesz, że na rynku krajowym osiągnąłeś już wiele i nie bardzo widzisz potencjał dalszego rozwoju? A może chcesz sprzedawać z większą marżą na rynkach zagranicznych? Pragniesz rozpychać się łokciami na rynku niemieckim, angielskim, francuskim, włoskim, a może hiszpańskim? Jesteś przekonany, że masz odpowiednie zasoby finansowe?
Jeżeli odpowiedź na te pytania brzmi TAK – to zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi pozycjonowania stron za granicą, a następnie złożeniem zapytania z prośbą o przygotowanie wyceny pod konkretny rynek. Chcemy współpracować z klientami świadomymi – przeanalizuj więc poniższy tekst.
Czym jest pozycjonowanie zagraniczne?
Pojęcie pozycjonowania zagranicznego praktycznie niczym nie różni się od tego krajowego. Pozycjonowanie stron za granicą to mechanizm polegający na wykonywaniu takich działań, których celem jest osiągnięcie możliwie najwyższych pozycji słów kluczowych oraz zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce na odpowiednią lokalizację krajową i językową – sugerowaną przez zleceniodawcę.
Pozycjonowanie stron na rynki zagraniczne co do zasady ma identyczne składowe jak na rynku krajowym czy lokalnym. Opiera się ono o działania on page (wewnętrzne) i off page (zewnętrzne). Jedyną różnicą jest de facto bariera językowa, a także aspekty związane z pozyskiwaniem linków zewnętrznych, ale o tym nieco niżej.
Co warto wiedzieć o pozycjonowaniu stron na rynki zagraniczne?
Każdy rynek zagraniczny rządzi się swoimi prawami. Słynne przysłowie “co kraj, to obyczaj” ma odzwierciedlenie w nawykach zakupowych. Praktyka pokazuje ,że branża którą stosunkowo łatwo wypozycjonować jest we Francji, w Niemczech może okazać się zadaniem karkołomnie trudnym. Znajomość rynku, a przede wszystkim technik i metod pozycjonowania w każdym kraju jest kluczem do sukcesu w przypadku pozycjonowania za granicą. Najtrudniejsze rynki europejskie? Niemcy, UK, Włochy, Francja – coraz większe znaczenie zaczyna odgrywać również Rosja.
Oto najważniejsze wyzwania i zasady, o których powinieneś wiedzieć przed wejściem na rynek zagraniczny:
- wyższy koszt pozycjonowania niż na krajowym rynku
- konkurencja jest zazwyczaj większa niż w Polsce
- predyspozycje i nawyki zakupowe użytkowników są zróżnicowane
- zaufanie do polskich e-commerce jest mniejsze niż do krajowych
- popyt na rynku zagranicznych jest większy
- wartość koszyka zakupowego jest wyższa
Jak pozycjonować strony za granicą?
Porady dotyczące tego jak pozycjonować strony za granicą tak de facto nie mają wielkiego sensu. Dlaczego? Każdy rynek zagraniczny wymaga indywidualnej, przemyślanej strategii działania. Najpierw warto wykonać analizę rynku, a nawet całej branży, konkurencji.
Powinniśmy sprawdzić jak silnych rywali mamy na rynku, jakie produkty oferują i w jakich cenach. Oprócz tego powinniśmy poznać zwyczaje kupujących. W Niemczech np. bez założenia spółki GMBH obroty polskich firm będą znacząco mniejsze. Dopiero wtedy oszacować możemy jaki widełkowy budżet będzie nam potrzebny do pozycjonowania sklepu na rynku zagranicznym.
Analiza konkurencji i dobór słów kluczowych
Najważniejszym elementem pozycjonowania sklepów za granicą jest szczegółowa analiza konkurencji. Każdy, kto chce zaistnieć na rynku zagranicznym musi mieć świadomość z jakimi rywalami ma na starcie. Jeśli chcemy przeanalizować konkurencję za granicą, warto skorzystać z narzędzi SEO. To z ich pomocą możemy sprawdzić widoczność strony na rynku, sprawdzić jej słowa kluczowe, przeanalizować URL-e i content marketing w obrębie witryny czy też profil odnośników zewnętrznych. Jeżeli nie dysponujemy narzędziami SEO do analizy konkurencji przebicie się na rynku zagranicznym jest praktycznie niemożliwe.
Na zdjęciu: Analiza widoczności domeny moebel.de na rynku niemieckim
Na zdjęciu: Analiza SERP pod słowo kluczowe “Moebel” na rynku niemieckim
Na zdjęciu: Analiza URL – https://www.home24.de/kategorie/moebel/ – pod kątem słów kluczowych
Aspekty techniczne - wybór zagranicznej domeny, serwera, hreflangi
Jeżeli podjęliśmy już decyzję, że chcemy wejść na określony rynek, poprzedzoną stosowaną analizą, warto zacząć od tzw. aspektów technicznych domeny. Optymalnie będzie wybrać domenę z rozszerzeniem danego kraju czyli końcówkami .de, co.uk, it., fr. IP serwera nie jest już tak istotne – ale jeżeli mamy taką opcję dobrze jeżeli serwer będzie zlokalizowany w kraju, w którym chcemy prowadzić działalność. Jeżeli nie ma takiej możliwości zawsze możemy skorzystać z tzw. Cloudflare. Inne ważne aspekty techniczne, które warto wymienić, a nad którymi nie będziemy się tutaj rozwodzić to: znaczniki hreflang, geotargetowane, mapa witryny itd.
Na zdjęciu: Analiza techniczna strony z wykorzystaniem narzędzia Visual SEO Studio
Czytaj także: Cloudflare i jego znaczenie w pozycjonowaniu zagranicznym
Copywriting w obcym języku - opracowanie i wdrożenie
Kluczową kwestia jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów www za granicą jest opracowanie treści od strony analitycznej. Oznacza to, że jeśli chcemy stworzyć kaloryczną treść, która będzie generować ruch musimy ją dokładnie przygotować. Ów opracowanie oznacza, że treść powinna zawierać odpowiednie nasycenie słów kluczowych, zarówno o dużym jak i mniejszym wolumenie ruchu. Oczywiście ważna jest także struktura nagłówków, linkowanie wewnętrzne czy pogrubienia – a więc optymalizacja treści na stronie już po wdrożeniu. Treść to także meta atrybuty tytułu i opisy. Jak widać tych elementów jest całkiem sporo. Pamiętajmy, że treść na strony ma charakter statyczny – opisy strony głównej, kategorii, produktów, ale i dynamiczny – wpisów blogowych, które czasem warto aktualizować. Kluczową rolę w przypadku pozycjonowania zagranicznego od strony treści będzie więc odgrywał wysokiej klasy tłumacz.
Czytaj także: Jak opracować kaloryczną treść na stronę internetową?
Profil linków dla zagranicznej domeny
Jak pozyskiwać źródła linków zewnętrznych? To pytanie spędza sen z powiek wielu pozycjonerom. W moim warsztacie pracy opracowuje bazę linków pod daną branżę analizując najmocniejsze sklepy na rynku, a także te które najszybciej się rozwijają. Linki, które proponuje są posegregowane według nazw od A do Z, tak aby uniknąć ich duplikowania. Każda analizowana pod kątem link buildingu “miejscówka” ma wyszczególnione parametry, dzięki czemu wiem, jak jest postrzegana w oczach Google. Profil linków dla zagranicznej domeny powinien być zróżnicowany, ale i naturalny – od tych pochodzących z zagranicznych artykułów sponsorowanych, przez sygnaturowe, katalogowe czy profilowe. Kluczową zasadą jest w tym przypadku to, aby otoczenie linków miało taki sam język co linkowana domena. Oczywiście ich jakość jest najważniejsza.
Na zdjęciu: Screen z programu Majestic.com służącego do analizy profilu linków
Czytaj także: Jak zbudować wartościowy profil linków do strony?