Pozycjonowanie stron w UK
Pozycjonowanie w UK to gra warta świeczki. Wielka Brytania to potężny rynek gospodarczy i nawet w dobie pełzającego “Brexitu” niezwykle atrakcyjne miejsce do inwestowania. Z powodu dużej popularności wśród Polaków kraj ten uznawany jest potocznie za naszą “drugą ojczyznę”. Według danych z 2019 roku na wyspach brytyjskich przebywa ok. 900 tys. rodaków znad Wisły.
Nie ulega więc wątpliwości, że niezwykle wymagający, ale równie chłonny brytyjski rynek e-commerce stanowi doskonałą szansę dla polskiego eksportu. Z automatu nasuwa się pytanie: jak zdobyć ten rynek?
Rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii
E-commerce w Anglii rośnie w siłę w niebywałym tempie. Jeszcze w 2012 roku jego wartość szacowano na około 78 mld funtów, co stanowiło ok. 12% łącznych przychodów całego wyspiarskiego handlu. Według badań w 2019 roku handel internetowy w UK urósł do blisko 96€ GBP. Warto przy tym dodać, że angielska gospodarka ze względu na skomplikowany i czasochłonny proces Brexitu jest w odwrocie. Pomimo tego, według wszelkich prognoz w 2024 roku sprzedaż online w Wielkiej Brytanii osiągnie blisko 26% łącznego handlu detalicznego. Wniosek jest bardzo prosty – warto inwestować w sklepy internetowe na rynku brytyjskim.
Źródło: Dane z Interactive Media in Retail Group oraz BK BaseKid z 2019 r.
Jak pozycjonujemy strony na rynku UK?
W naszej ofercie pozycjonujemy tylko i wyłącznie sklepy www na rynku angielskim. Co do zasady stosujemy tutaj strategię long tail seo – czyli pozycjonowanie szerokie “na długi ogon”. Specjalizujemy się w SEO dla dużych e-commerce. Świadczymy również wsparcie z zakresu Facebook ADS i Google ADS – na zasadzie współpracy z agencjami, które operują na rynkach brytyjskich. Proces pozycjonowania na rynek angielski jest czasochłonny i długofalowy. Koszty wyceniamy indywidualnie, w zależności od wielkości projektu, trudności branży czy choćby indywidualnych ustaleń np. dostarczania materiałów, treści, tłumaczeń.
Proces pozycjonowania sklepów w UK wygląda następująco:
- 1. Analiza branży i konkurencji w UK
- 2. Keyword research pod “długi ogon”
- 3. Opracowanie angielskich treści pod SEO
- 4. Optymalizacja SEO w UK
- 5. Content marketing w języku angielskim
- 6. Link building na rynku UK
- 7. Monitoring i raporty z działań
Specyfika angielskiego klienta e-commerce
Profil angielskiego klienta w e-commerce jest zbliżony do Polaka. Wyspiarze lubią Polaków i cenią polskie produkty. Potwierdzają to publikowane co roku dane statystyczne dotyczące eksportu – Wielka Brytania jest drugim największym odbiorcą polskich towarów za granicą. Warto jednak dodać, że równocześnie brytyjski rynek e-commerce jest największy w Europie
Wyspiarze ze względu na podobieństwa kulturowe mają bardzo zbliżone preferencje zakupowe do Polaków. Dostęp do Internetu w Anglii ma obecnie ok. 98.5% społeczności. Statystyczny Anglik poświęca na zakupy online ponad 2.30 h / tygodniowo, wydając w tym czasie blisko 150 funtów. Najpoważniejszym graczem na rynku e-commerce jest Amazon, którego udział w rynku szacuje się na ok. 30%. Sprzedaż online opiera się o strukturę 1P. Model First Party stosuje wspomniany Amazon, Ebay i cała wachlarz sieci detalicznych jak Sainsbury`s, Tesco, Walmart. Łączny udział tej struktury w angielskim e-commerce wynosi ok 69% rynku.
Z naszego doświadczenia i praktyki działań z zakresu SEO na rynku brytyjskim wynika, że różnice w preferencjach zakupowych Polaków i Anglików dotyczą grupy 55+. Konsumenci z UK w wieku 55 i więcej lat zdecydowanie chętniej korzystają z dobrodziejstw sklepów internetowych. Wynika to zapewne z tego, że usługi te świadczone są w formie “door to door” ( “od drzwi do drzwi”) oraz są wygodne i proste w obsłudze.
Z ostatniego zdania wynika bardzo istotny wniosek. “Proste w obsłudze”, intuicyjne, dostosowane do potrzeb seniora. W Zjednoczonym Królestwie e-commerce to nie tylko SEO, ale przede wszystkim badania użyteczności strony, zarówno pod kątem desktopowym jak i mobilnym. Wyspiarze zdecydowanie chętniej wykonują zakupy impulsowo, przez telefon. Dlatego rynek UK to pole do popisu dla UX designerów. Strony internetowe na rynku brytyjskim powinny być minimalistyczne, maksymalnie proste, użyteczne i intuicyjne.
W obsłudze klienta angielskiego kluczowe znaczenie ma życzliwość, serdeczność, a także szybkość odpowiedzi. Opisy produktowe powinny bardzo precyzyjnie opisywać towar. Oczywiście warto zwracać uwagę na detale – język sprzedażowy, charakterystyczne cechy, ortografię. Dla Brytyjczyków cena ma znaczenie drugorzędne – priorytetem jest jakość towaru. Klient angielski dobrze obsłużony będzie lojalny i chętnie wróci do sklepu.
Ponadto Anglicy to ludzie konserwatywni, którzy z dystansem podchodzą do kontaktów z obcokrajowcami. Cenią sobie punktualność, ochronę życia prywatnego. Warto wiedzieć, że są także wyczuleni na punkcie swojego języka. Mówią wolno i dostojnie, pełnymi zdaniami bez używania skrótów. Obsługa klienta w angielskim e-commerce powinna mieć takie rzeczy na uwadze.
Źródło: Prognozy analityków EDGE z 2019 r.
Jakie branże e-commerce będą sprzedawać w UK ?
Anglicy lubią polskie produkty – kochają polską kuchnię, ale cenią także jakość naszych towarów, które w UK cieszą się dużym zainteresowaniem. Nie wszystkie branże osiągną jednak sukces na rynku brytyjskim. Pewne gałęzie przemysłu mogą mieć problem z przebiciem się na trudny, angielski rynek.
Przykładem może być tutaj elektronika – gdzie marże na europejskim rynku są dość zbliżone. Nie doradzamy więc zakładania sklepu z małym i dużym AGD, telefonami komórkowymi itd. Anglicy elektronikę kupują chętniej na Amazonie czy Ebay'u niż w sklepie www. Zawsze przed rozpoczęciem sprzedaży warto zrobić więc dogłębny research i analizę rynku.
Zastanawialiście się jakie towary do Wielkiej Brytanii eksportują Polacy? Jak pokazują dane statystyczne z GUS za ostatnie lata najczęściej eksportujemy na Wyspy Brytyjskie: maszyny i urządzenia dla przemysłu elektromaszynowego, części do samochodów, okna, artykuły rolno-spożywcze oraz elementy wyposażenia wnętrz (meble, obrazy, rzeźby, oświetlenie).
Podatki i formy prowadzenia działalności w Wielkiej Brytanii
Jeżeli poważnie myślimy o sprzedaży w Anglii warto zastanowić się nad… założeniem działalności w UK. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – ze względu na optymalizację podatkową. Pracując w modelu zwanym dropshippingiem takie rozwiązanie jest zgodne z literą prawa. Optymalizacja podatkowa jak sama nazwa wskazuje ma na celu zwiększyć nasze zyski w sprzedaży na rynku angielskim. Dlatego Polacy pracujący na Wyspach (nie tylko) decydują się na założenie działalności właśnie w tym kraju, który jest bardzo przyjazny dla przedsiębiorców.
Założenie firmy w UK jest bardzo proste, a tamtejszy system podatkowo-prawny niezwykle przejrzysty Finansowanie działalności po okresie “inkubacji” również jest łatwiejsze niż w naszym kraju. W przypadku podatku VAT na wyspach obowiązują obecnie trzy stawki: 15% (podstawowa) – na dobra i usługi, 5% (zredukowana) – dla energii, wody, prądu i 0% – dla specyficznych grup towarów.
Równie korzystnie wygląda struktura podatku dochodowego w Anglii. Współcześnie podatek dochodowy od osób fizycznych wynosi 20% – a więc jest nieco wyższy niż w Polsce, ale… kwota wolna od podatku wynosi 12.500 GBP ( w Polsce 3091 zł ). W przypadku Corporation Tax – podatku od osób prawnych, w tym spółek stawka ta wynosi 19% od czystego, rocznego dochodu spółki. Dodajmy do tego jeszcze niższe składki na tamtejszy ZUS i zdecydowanie wyższą emeryturę niż w Polsce. Planując założenie e-commerce w Anglii – zastanów się czy nie warto budować go od początku pod brytyjską banderą.
Formy prowadzenia działalności gospodarczej w UK
- Jednoosobowa działalność gospodarcza
- Oddziały spółek zagranicznych
- Spółki korporacyjne i kapitałowe
- Spółki partnerskie
Źródło: Jak zarobić sprzedając za granicą? – Dziennik Gazeta prawna