fbpx

Pozycjonowanie szerokie

Pozycjonowanie stron to bardzo specyficzna i zróżnicowana branża, w której występuje wiele różnych technik i strategii działania. W kuluarach mówi się, że ilu pozycjonerów tyle koncepcji.

Choć SEO opiera się współcześnie o takie sektory jak analityka, optymalizacja, content czy link building to praktyka pokazuje, że często każdy pozycjoner przyjmuje indywidualną strategię dopasowaną do danego projektu. W przypadku sklepów internetowych, popularną strategią pozycjonowania jest tzw. “długi ogon”.

Co to jest pozycjonowanie i na czym polega?

1
Słowa kluczowe główne o dużej ilości zapytań od frazy garnitur, narzędzie Senuto
Wróćmy jednak do meritum sprawy, a więc SEO - czym jest zatem long tail w pozycjonowaniu stron? Długi ogon to koncepcja, która zakłada pozycjonowanie nie tylko głównych słów kluczowych, o dużym wolumenie ruchu, ale przede wszystkim ich pochodnych, zwanych często frazami alternatywnymi, które pochodzą od głównego słowa kluczowego. Przykładem głównego słowa kluczowego dla frazy garnitur będą frazy:
Słowa kluczowe główne o dużej ilości zapytań od frazy garnitur, narzędzie Senuto
Przykład “długiego ogona” dla frazy garnitur z wykorzystaniem narzędzia Senuto
Przykład “długiego ogona” dla frazy garnitur z wykorzystaniem narzędzia Senuto
Frazy głównie charakteryzuje wysoka konkurencyjność - na ogół są krótkie, łatwe i intuicyjne do wpisywania przez użytkowników w wyszukiwarce, a z drugiej strony nieostre, ogólne. Przykładem słów kluczowych, alternatywnych w stosunku do w/w fraz będą właśnie “długie ogony”. Słowa kluczowe z długiego ogona charakteryzuje to, że mają mniejszy wolumen ruchu, są więc są łatwiejsze do wypozycjonowania, a w dodatku co niezwykle istotne - precyzyjniej opisują zapytanie klienta w sieci. Przykładem fraz typu long tail będą:

Dla jakich projektów długi ogon jest najbardziej korzystny?

Pozycjonowanie na długi ogon to rozwiązanie dedykowane do projektów dużych, zwłaszcza mocno rozbudowanych sklepów internetowych. Mamy tutaj na myśli, te sklepy www, które mają od kilkunastu do kilkudziesięciu kategorii oraz kilka tysięcy produktów na stanie. Pozycjonowanie szerokie rzadko możemy spotkać natomiast w ujęciu usług o charakterze regionalnym. Tutaj raczej nie ma miejsca na wdrażanie zaawansowanych rozwiązań i frazy dociska się do Top 10 za pomocą optymalizacji i link buildingu. W przypadku pozycjonowania szerokiego dużą rolę odgrywa natomiast dobrze przemyślany i wdrożony content.

długi ogon

Czy pozycjonowanie szerokie może mieć jakieś wady?

Umiejętne pozycjonowanie sklepów na długi ogon pozwala uwolnić maksymalny potencjał sklepu, ponieważ sklep będzie rankował na kilkaset, albo kilka tysięcy fraz. Ważne przy tym jest aby te frazy, miały ładunek sprzedażowy, a więc były kaloryczne. Nieumiejętnie wdrożony długi ogon może być jednak niebezpieczny.

Jeżeli będziemy dobierać złe słowa kluczowe, to wielce prawdopodobne jest, że przynajmniej na części strony lub w jej kilku sektorach uzyskamy jedynie ruch przelotowy. Dane z Google Analytics szybko wskażą nam, w których miejscach współczynniki odrzuceń wariują niczym licznik Geigera – a to sprawi, że dana podstrona będzie lecieć w dół w SERP. W dodatku wdrożony z marszu, w nieprzemyślany sposób “długi ogon” może narazić nas na zjawisko potocznie zwane kanibalizacją treści.

Czy pozycjonowanie szerokie może mieć jakieś wady?
Wzrost analizy widoczności strony Twoja-sztuka.pl optymalizowanej pod długi ogon

Wpływ pozycjonowania szerokiego na widoczność strony

Pozycjonowanie na długi ogon ma ogromny wpływ na widoczność strony w sieci. Nie chodzi tutaj bynajmniej tylko o pięknie wyglądające wykresy analizy widoczności w Senuto czy Semstormie. Dobrze zaimplementowany long tail na stronie przekłada się na ruch, a ten z czasem na sprzedaż. Wysoki ruch na stronie nie może przejść niezauważony przez Google. Długi ogon generuje zapytania z kilkuset, a czasem kilku tysięcy słów kluczowych i choć te generują niewielką ilość zapytań to łącznie stanowią poważną siłę. To właśnie ten jeden ważny detal decyduje o wyborze tej strategii – pozycjonowanie szerokie wykorzystuje cały potencjał strony, a nie jedynie jej sektor, czy kilka kategorii.

Na zdjęciu: Wzrost analizy widoczności strony Twoja-sztuka.pl optymalizowanej pod długi ogon

skuteczne seo

Optymalizacja strony pod długi ogon - jak dobrać słowa kluczowe aby zbudować long tail?

Generalnie nie sprzedajemy know-how lecz posługuje się ogólnikami. Większość klientów i tak ma problem, aby zrozumieć strategię pozycjonowania szerokiego. Po prostu trzeba się w nią solidnie wgryźć! A więc jak zoptymalizować sklep internetowy pod długi ogon? Nie jest to wcale takie proste, a już z pewnością jest bardzo czasochłonne. Dlatego zawsze stwierdzenie klienta “tamta agencja powiedziała, że optymalizacja sklepu potrwa tydzień” wywołuje u Nas uśmiech na twarzy. A teraz w punktach rozpiszemy Wam w jaki sposób optymalizujemy sklepy step by step na długi ogon:

zalety pozycjonowania w Google
  • Wypisujemy kategorie i podkategorie sklepu
  • Przygotowujemy indywidualną listę słów kluczowych dla każdej kategorii
  • Selekcjonujemy najbardziej wartościowe słowa kluczowe
  • Opracowujemy treści i optymalizujemy sklep pod długi ogon
Projektowanie contentu

Jak budować content w oparciu o długi ogon?

Kiedy mamy już wyselekcjonowaną listę słów kluczowych, zawsze konsultujemy je z klientem. Ten przegląda listę i jako, że zna lepiej swoje produkty (przynajmniej na początku współpracy) akceptuje zestaw fraz bądź nanosi poprawki. Jakie słowa kluczowe odrzucać w przypadku długiego ogona? To proste – te, które mają niski wolumen ruchu, a także których wypozycjonowanie wiązałoby się z bardzo dużymi nakładami finansowymi, a budżet nam na to nie bardzo pozwala – nie każdy może jeździć Teslą.

Projektowanie contentu w oparciu o długi ogon musi iść w parze z jego przemyślanym osadzeniem na stronie. Mam tu na myśli lokalizację słów kluczowych w obrębie domeny. Wbrew pozorom mamy tutaj bardzo wiele opcji. Słowa kluczowe o większym wolumenie ruchu możemy ustawić pod meta atrybuty (tytułu i opisu), ale także nagłówki H2,H3. Pozostałe frazy o niższym stopniu wyszukiwalności ustawmy sobie w grafice (atrybut ALT) lub treści, wykorzystując np. pogrubienia. Dodatkowo, możemy wspomóc się w obu przypadkach linkowaniem wewnętrznym.

Ciekawą praktyką w przypadku budowania long taila jest opracowanie postów blogowych, pod niektóre frazy. Powiedzmy, że mamy słowo kluczowe modne spodnie męskie z ilością zapytań 390 miesięcznie i tworzymy na blogu artykuł pt. Modne spodnie męskie – czyli właściwie jakie? Jeżeli stworzymy odpowiednią strukturę treści pod tę frazę jest duża szansa, że uzyskamy z niej ładny ruch. Aby jednak sprzedawać z artykułu fajnie będzie dołączyć jakieś Call to Action. Akcja-interakcja.

gdzie umieszczać frazy z długiego ogona

Narzędzia przydatne w tworzeniu list słów kluczowych pod długi ogon

Generalnie narzędzi służących do opracowania długiego ogona jest wiele. Nie będziemy tutaj szczegółowo opisywać każdego z nich. Warto jednak wspomnieć, że każde z nich możemy wykorzystać w jakimś konkretnym celu. Google Trends to opcja ciekawa patrząc przez pryzmat sezonowości słów kluczowych. Senuto, Semstorm – to narzędzia najlepsze na rynku polskim, z bogatą bazą słów kluczowych. W przypadku rynków zagranicznych świetnie sprawdzi się natomiast Sistrix. Jeżeli chcemy sprawdzić jakie zapytania najczęściej kierują do SERP-ów użytkownicy warto skorzystać z Ubersuggest lub Answer The Public – idealne słowa kluczowe pod nagłówki. Narzędzia te wykorzystałem m.in do stworzenia tego artykułu blogowego.

Jakie są zalety pozycjonowania long tail?

Przechodzimy do prawdziwego mięsa. No właśnie – jakie są te mityczne zalety pozycjonowania szerokiego? Wbrew pozorom jest ich całkiem sporo. Tak na szybko wymienię kilka:

frazy z długiego ogona stanowią ponad 72% wszystkich zapytań w SERP;
słowa z długiego ogona łatwiej jest wypozycjonować;
ich charakterystyczną cechą jest niska powtarzalność;
są bardziej szczegółowe niż pozostałe, wskazują często sedno zapytania;
mają wysoki współczynnik konwersji;
dają nam pewne, stabilne i wysokie pozycje;

    Bezpłatna wycena

    Seodrive.pl Seodrive.pl - Agencja SEO z Poznania

    Social Media