Pozycjonowanie szerokie
Pozycjonowanie stron to bardzo specyficzna i zróżnicowana branża, w której występuje wiele różnych technik i strategii działania. W kuluarach mówi się, że ilu pozycjonerów tyle koncepcji.
Choć SEO opiera się współcześnie o takie sektory jak analityka, optymalizacja, content czy link building to praktyka pokazuje, że często każdy pozycjoner przyjmuje indywidualną strategię dopasowaną do danego projektu. W przypadku sklepów internetowych, popularną strategią pozycjonowania jest tzw. “długi ogon”.
Co to jest pozycjonowanie i na czym polega?
Long tail seo czyli z angielskiego “długi ogon” – to metoda pozycjonowania, która wywodzi się z marketingu internetowego. Próby zdefiniowania co to jest długi ogon podjął się niejaki Chris Anderson w książce o wymownym tytule “ The Long Tail”. Książka ta, którą miałem przyjemność przeczytać analizowała głównie aspekt ekonomiczny – przedstawiona została sprzedaż produktów mniej konkurencyjnych, ale tańszych i bardziej dostępnych na rynku niż tzw. flagowce. W oparciu o strategię długiego ogona funkcjonują współcześnie największe firmy produkujące m.in smartfony.
Dla jakich projektów długi ogon jest najbardziej korzystny?
Pozycjonowanie na długi ogon to rozwiązanie dedykowane do projektów dużych, zwłaszcza mocno rozbudowanych sklepów internetowych. Mamy tutaj na myśli, te sklepy www, które mają od kilkunastu do kilkudziesięciu kategorii oraz kilka tysięcy produktów na stanie. Pozycjonowanie szerokie rzadko możemy spotkać natomiast w ujęciu usług o charakterze regionalnym. Tutaj raczej nie ma miejsca na wdrażanie zaawansowanych rozwiązań i frazy dociska się do Top 10 za pomocą optymalizacji i link buildingu. W przypadku pozycjonowania szerokiego dużą rolę odgrywa natomiast dobrze przemyślany i wdrożony content.
Czy pozycjonowanie szerokie może mieć jakieś wady?
Umiejętne pozycjonowanie sklepów na długi ogon pozwala uwolnić maksymalny potencjał sklepu, ponieważ sklep będzie rankował na kilkaset, albo kilka tysięcy fraz. Ważne przy tym jest aby te frazy, miały ładunek sprzedażowy, a więc były kaloryczne. Nieumiejętnie wdrożony długi ogon może być jednak niebezpieczny.
Jeżeli będziemy dobierać złe słowa kluczowe, to wielce prawdopodobne jest, że przynajmniej na części strony lub w jej kilku sektorach uzyskamy jedynie ruch przelotowy. Dane z Google Analytics szybko wskażą nam, w których miejscach współczynniki odrzuceń wariują niczym licznik Geigera – a to sprawi, że dana podstrona będzie lecieć w dół w SERP. W dodatku wdrożony z marszu, w nieprzemyślany sposób “długi ogon” może narazić nas na zjawisko potocznie zwane kanibalizacją treści.
Wpływ pozycjonowania szerokiego na widoczność strony
Pozycjonowanie na długi ogon ma ogromny wpływ na widoczność strony w sieci. Nie chodzi tutaj bynajmniej tylko o pięknie wyglądające wykresy analizy widoczności w Senuto czy Semstormie. Dobrze zaimplementowany long tail na stronie przekłada się na ruch, a ten z czasem na sprzedaż. Wysoki ruch na stronie nie może przejść niezauważony przez Google. Długi ogon generuje zapytania z kilkuset, a czasem kilku tysięcy słów kluczowych i choć te generują niewielką ilość zapytań to łącznie stanowią poważną siłę. To właśnie ten jeden ważny detal decyduje o wyborze tej strategii – pozycjonowanie szerokie wykorzystuje cały potencjał strony, a nie jedynie jej sektor, czy kilka kategorii.
Na zdjęciu: Wzrost analizy widoczności strony Twoja-sztuka.pl optymalizowanej pod długi ogon
Optymalizacja strony pod długi ogon - jak dobrać słowa kluczowe aby zbudować long tail?
Generalnie nie sprzedajemy know-how lecz posługuje się ogólnikami. Większość klientów i tak ma problem, aby zrozumieć strategię pozycjonowania szerokiego. Po prostu trzeba się w nią solidnie wgryźć! A więc jak zoptymalizować sklep internetowy pod długi ogon? Nie jest to wcale takie proste, a już z pewnością jest bardzo czasochłonne. Dlatego zawsze stwierdzenie klienta “tamta agencja powiedziała, że optymalizacja sklepu potrwa tydzień” wywołuje u Nas uśmiech na twarzy. A teraz w punktach rozpiszemy Wam w jaki sposób optymalizujemy sklepy step by step na długi ogon:
- Wypisujemy kategorie i podkategorie sklepu
- Przygotowujemy indywidualną listę słów kluczowych dla każdej kategorii
- Selekcjonujemy najbardziej wartościowe słowa kluczowe
- Opracowujemy treści i optymalizujemy sklep pod długi ogon
Jak budować content w oparciu o długi ogon?
Kiedy mamy już wyselekcjonowaną listę słów kluczowych, zawsze konsultujemy je z klientem. Ten przegląda listę i jako, że zna lepiej swoje produkty (przynajmniej na początku współpracy) akceptuje zestaw fraz bądź nanosi poprawki. Jakie słowa kluczowe odrzucać w przypadku długiego ogona? To proste – te, które mają niski wolumen ruchu, a także których wypozycjonowanie wiązałoby się z bardzo dużymi nakładami finansowymi, a budżet nam na to nie bardzo pozwala – nie każdy może jeździć Teslą.
Projektowanie contentu w oparciu o długi ogon musi iść w parze z jego przemyślanym osadzeniem na stronie. Mam tu na myśli lokalizację słów kluczowych w obrębie domeny. Wbrew pozorom mamy tutaj bardzo wiele opcji. Słowa kluczowe o większym wolumenie ruchu możemy ustawić pod meta atrybuty (tytułu i opisu), ale także nagłówki H2,H3. Pozostałe frazy o niższym stopniu wyszukiwalności ustawmy sobie w grafice (atrybut ALT) lub treści, wykorzystując np. pogrubienia. Dodatkowo, możemy wspomóc się w obu przypadkach linkowaniem wewnętrznym.
Ciekawą praktyką w przypadku budowania long taila jest opracowanie postów blogowych, pod niektóre frazy. Powiedzmy, że mamy słowo kluczowe modne spodnie męskie z ilością zapytań 390 miesięcznie i tworzymy na blogu artykuł pt. Modne spodnie męskie – czyli właściwie jakie? Jeżeli stworzymy odpowiednią strukturę treści pod tę frazę jest duża szansa, że uzyskamy z niej ładny ruch. Aby jednak sprzedawać z artykułu fajnie będzie dołączyć jakieś Call to Action. Akcja-interakcja.
Narzędzia przydatne w tworzeniu list słów kluczowych pod długi ogon
Generalnie narzędzi służących do opracowania długiego ogona jest wiele. Nie będziemy tutaj szczegółowo opisywać każdego z nich. Warto jednak wspomnieć, że każde z nich możemy wykorzystać w jakimś konkretnym celu. Google Trends to opcja ciekawa patrząc przez pryzmat sezonowości słów kluczowych. Senuto, Semstorm – to narzędzia najlepsze na rynku polskim, z bogatą bazą słów kluczowych. W przypadku rynków zagranicznych świetnie sprawdzi się natomiast Sistrix. Jeżeli chcemy sprawdzić jakie zapytania najczęściej kierują do SERP-ów użytkownicy warto skorzystać z Ubersuggest lub Answer The Public – idealne słowa kluczowe pod nagłówki. Narzędzia te wykorzystałem m.in do stworzenia tego artykułu blogowego.
Jakie są zalety pozycjonowania long tail?
Przechodzimy do prawdziwego mięsa. No właśnie – jakie są te mityczne zalety pozycjonowania szerokiego? Wbrew pozorom jest ich całkiem sporo. Tak na szybko wymienię kilka: