Pozycjonowanie w Rosji
Rosyjska gospodarka od wielu lat boryka się z wieloma trudnościami. Niestety praktyka pokazuje, że ma to wpływ na współpracę z klientami zza granicy. Z drugiej jednak strony to potężny i mimo wszystko wschodzący rynek e-commerce. Choć rosjanie kupują rzadziej i mniej to ze względu na 150 milionowy rynek, warto zastanowić się nad ekspansją we wschodnim kierunku.
Pozycjonowanie stron w Google.ru i… Yandex.ru
Językiem urzędowym w Rosji jest cyrylica w wersji uproszczonej zwanej potocznie “grażdanką”. Ma to kluczowe znaczenie patrząc pod kątem pozycjonowania stron www na rynku rosyjskim. Rosyjski rynek e-commerce jest bardzo specyficzny, zupełnie różny od tego, który znamy w Europie Kontynentalnej. Jego znajomość ma kluczowe znaczenie dla działań SEO.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że według danych z World Internet Users aż 110 mln użytkowników w Rosji ma dostęp do Internetu – co daje odsetek na poziomie 76%. Większość rosyjskich użytkowników łączy się z siecią www za pomocą komputerów i laptopów, choć w ostatnich latach telefony komórkowe systematycznie rosną w siłę.
Kluczową kwestią pozycjonowania na rynek rosyjski jest to, że dominatorem od strony SERP (wyszukiwarki) nie jest tutaj Google – ze względu na silną pozycję Yandex. Rosjanie preferują patriotyczne odpowiedniki czy raczej zamienniki “amerykańskich rozwiązań”. To taki kompleks wynikający jeszcze z czasów zimnej wojny.
Według ostatnich danych kalifornijski gigant praktycznie doścignął Yandex i może pochwalić się zbliżonymi udziałami w rynku. W praktyce oznacza to, że pozycjonując strony w Rosji musimy skupić się na widoczności w dwóch wyszukiwarkach – Google.ru i Yandex.ru. Wzrost znaczenia Google.ru wiąże się z tym, że młode pokolenie Rosjan, coraz częściej korzysta z amerykańskich serwisów społecznościowych, telefonów na Androidzie, Iphone i innych rozwiązań zza “wielkiej wody”.
Jakie są różnicę między Yandex.ru, a Google?
Rynek e-commerce w Rosji
Ogromne znaczenie jeśli chodzi o e-commerce w Rosji mają media społecznościowe. Szczególnie mamy tutaj na myśli VKontakte i Instagram. Szacuje się, że blisko 88% użytkowników mających dostęp do Internetu w Rosji posiada swoje konto na Vk.com Dla porówniania Facebook cieszy się dwukrotnie mniejszą grupą użytkowników. Jeżeli chcemy więc budować wartościowy multichannel warto takie rzeczy mieć na uwadze.
Yandex Direct to najpopularniejsza płatna forma reklamy w Rosji. Jest odpowiednikiem prowadzonych na szeroką skalę w Europie i Stanach kampanii Google Ads. W praktyce wiele rozwiązań tego kanału sprzedażowego pokrywa się z Google Ads. Różnice są widoczne w budowie interfejsu i niektórych funkcjach. Jeżeli chcemy zaistnieć w kampanii linków sponsorowanych to oba rozwiązania mogą okazać się przydatne. W dobie podboju przez Google rynku rosyjskiego bardziej perspektywiczny wydaje się jednak Google Ads.
Oprócz tego wyszukiwarka Yandex przez lata wypuściła kilka innych ciekawych rozwiązań dla e-commerce. Nie będziemy ich tutaj szerzej przedstawiać, ale są to m.in: Yandex Money – elektroniczny portfel, Yandex Market (porównywarka cen dla e-commerce) czy Yandex Merchium (platforma umożliwiająca zakładanie darmowych e-sklepów). Jak widać Google ma solidnego rywala na rynku rosyjskim, który może pochwalić się szerokim wachlarzem możliwości.
Bardzo ważne znaczenie w kontekście pozyskiwania danych odgrywa Yandex Metrica. Jest to darmowy odpowiednik Google Analytics – o bardzo mocno rozbudowanych funkcjach. Yandex Metrica używany jest przez wiele polskich e-commerce, choćby ze względu na fakt generowania map ciepła czy przeprowadzania badań UX. Przypomnijmy, że takie zaawansowane rozwiązania są zazwyczaj dodatkowo płatne (np. Hotjar).
Ważną kwestią w przypadku rosyjskiego e-commerce są bez wątpienia metody płatności. Jakie portfele elektroniczne najczęściej wykorzystują Rosjanie? I tutaj mamy pełne zaskoczenie, ponieważ liderem jest Direct Card. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się E-wallet i Cash. Stosunkowo rzadko wykorzystywane są płatności za pomocą zwykłego przelewu bankowego. Tylko 4% Rosjan korzysta z takiej opcji. Budując e-sklep na rynku rosyjskim warto sprawdzić informacje dotyczące rosyjskiego rynku e-commerce. Świetnym źródłem informacji jest serwis statista.com.
Etapy pozycjonowania strony na rynku rosyjskim
Jak wygląda pozycjonowanie strony na rynku rosyjskim? Przede wszystkim musimy monitorować tutaj widoczność strony zarówno w Yandex.ru jak i Google.ru. Obie wyszukiwarki rządzą się swoimi prawami, więc dobrze będzie znaleźć odpowiednią wspólną płaszczyznę działania. Działania SEO na rynek rosyjski, które oferujemy są wspierane przez biuro tłumaczeń. Ze względu na fakt, że Yandex.ru stawia wymóg wysokiej treści, koszty nie należą do najniższych. Współpracujemy z tłumaczami języka rosyjskiego, którzy przygotowują dla nas merytoryczne, treści o odpowiednim nasyceniu słów kluczowych (Yandex – max 5%, Google – max 5%).
Sam proces pozycjonowania w Rosji wygląda następująco:
- 1. Analiza konkurencji w Rosji
- 2. Audyt SEO
- 3. Keyword research w języku rosyjskim
- 4. Content marketing w języku rosyjskim
- 5. Optymalizacja SEO po rosyjsku
- 6. Link building na rynku rosyjskim
- 7. Monitoring działań