Optymalizacja strony
Skutecznie wdrożona, wielowymiarowa optymalizacja strony internetowej jest najważniejszym czynnikiem w procesie pozycjonowania strony internetowej. Kompleksowa optymalizacja dotyczy aspektów technicznych, treści, link buildingu i grafiki. Nasza agencja SEO wykonuje zaawansowane, wielowarstwowe optymalizacja stron w procesie pozycjonowania klienta, ale również dokonujemy optymalizacji określonego segmentu w opcji on-demand. Jest to usługa wykonana według schematu: zlecenie – wykonanie – rozliczenie.
Znaczenie systemu CMS w zakresie optymalizacji stron
Zanim wyjaśnimy sobie czym jest optymalizacja warto choć na chwilę zastanowić się nad znaczeniem jakie odgrywa w pozycjonowaniu stron (a co za tym idzie optymalizacji) CMS na którym są postawione. Obecnie najprostszy podział silników CMS to z jednej strony Open Source – systemy darmowe, otwarte dla freelancerów, programistów, do których możemy implementować moduły i skrypty oraz systemy klasy SaaS – w chmurze, w której jej dostawca utrzymuje, modyfikuje i rozwija oprogramowania aplikacji chmurowych.
Czytaj także: Czym są sklepy SaaS?
Dlaczego piszę o tym w kontekście optymalizacji stron www? Jakie to ma znaczenie? Otóż spore – każdy rodzaj sklepu ma swoje wady i zalety. Patrząc przez pryzmat optymalizacji strony, ingerencji w kod HTML zdecydowanie większe pole manewru dają sklepy na open source jak np. Prestashop czy Woocommerce. W przypadku sklepów typu SaaS – które mają szereg innych zalet możliwości optymalizacyjne są zazwyczaj bardziej ograniczone – choć trzeba przyznać, że ta kwestia ulega w ostatnich latach poprawie.
Czytaj także: Sklepy typu Open Source
Optymalizacja strony - cel, metoda wykonania, ramy czasowe
Proces seo dla strony www jest bardzo złożony i składa się z wielu etapów. Jednym z tych najważniejszych jest optymalizacja strony www. Oczywiście optymalizacja jest poprzedzona audytem seo. Optymalizacja strony jest działaniem typu on-ste, które polega na poprawieniu najważniejszych aspektów związanych z widocznością strony zarówno w SERP, jak i odbiorze jej przez użytkowników.
Celem optymalizacji jest zaimplementowanie takich rozwiązań, które sprawią, że osiągniemy wyższe pozycje słów kluczowych – co bezpośrednio poprawi się na widoczność w sieci strony i zwiększony ruch organiczny. Dobrze wykonana optymalizacja ma również wpływ na lepsze konwertowanie z kampanii Google Ads.
W przypadku optymalizacji strony pod wyszukiwarkę Google ważnym aspektem są: metoda jej wykonania i ramy czasowe. Tutaj zawsze staram się klientom tłumaczyć pewne rzeczy – nie da się wykonać jednorazowo optymalizacji strony na lata. Po pierwsze optymalizacja seo jest procesem ciągłym, systematycznym i wielowarstwowym. Co do zasady wykonuje ją średnio 2 razy w roku – za pierwszym razem po przeprowadzeniu audytu strony i za drugim, na 3 miesiące przed jej zakończeniem. Nie da się też ogólnie określić czasu jaki jest potrzebny na optymalizację strony, ponieważ to zależy od jej typu oraz wielkości.
Optymalizacja techniczna i kodu strony
Są pozycjonerzy, którzy specjalizują się w analityce, inni w treści, link buildingu, ale to optymalizacja techniczna jest konikiem dla “starych wyjadaczy”. Jakie działania wykonuje się w ramach optymalizacji technicznej? Jeżeli pozwala na to silnik, można zacząć od optymalizacji kodu na stronie. Przydatne we wskazaniu błędów, będą tutaj wygenerowane dane z Gtmetrix, Ping Dome Tools, Screaming Frog, Pagespeed Insights czy Google Searche Console.
W ramach optymalizacji technicznej można wykonać szereg istotnych zmian, które z jednej strony wpłyną na mobilność i szybkość strony, a z drugiej na poprawę pozycji, określonych słów kluczowych. Błędy optymalizacyjne mogą dotyczyć:
- meta atrybutów;
- struktury nagłówków;
- nie przyjaznych adresów URL;
- złych przekierowań;
- duplikacji treści;
- indeksacji;
- nawigacji;
- paginacji;
- danych strukturalnych;
- linkowania wew.
Wszystkich czynników technicznych strony www jest zdecydowanie więcej. Kompleksowa i skuteczna optymalizacja pod kątem Google daje nam możliwości wyniesienia fraz na wysokie pozycje.
Czytaj także: Szybkość strony www – jak ją poprawić?
Optymalizacja treści pod słowa kluczowe
Optymalizacja treści stron internetowych to jeden z najważniejszych czynników w drodze ku lepszym pozycjom. Co właściwie oznacza to pojęcie? Treść popularnie zwana contentem – jeżeli jest dobrze zweryfikowana, opracowana i wdrożona – przenosi kaloryczny ładunek ruchu na poszczególne podstrony. Szacuje się, że nasycenie słowami kluczowymi danego sektora strony (głównej, kategorii, produktu lub wpisu blogowego) powinno wynieść nie więcej niż 5%.
Zupełnie osobnym aspektem w przypadku optymalizacji tego segmentu jest wyeliminowanie duplikacji contentu. Zduplikowany content to taki, który istnieje na wielu domenach i obniża pozycję naszych stron, a co za tym idzie słów kluczowych. To w efekcie finalnym prowadzi do mniejszego ruchu na stronie. Co do zasady content powinien być unikalny. Często jednak jest to niemożliwe, kiedy pobieramy dane parsowane na sklepy internetowe w postaci opisów produktów (są zaciągane razem z nimi) od producenta. Narzędzia służące do odnalezienia zduplikowanej treści na stronie to m.in: Siteliner czy Copyscape.
Optymalizacja grafiki
Mobilność strony jest niezwykle ważną kwestią. W celu jej poprawienia warto zająć się optymalizacją jej elementów graficznych. Mamy tutaj na myśli wszelkie zdjęcia, banery, slidery etc. Duża ilość ciężkich grafik – a więc takich, których rozdzielczość jest duża i źle skompresowana z pewnością negatywnie wpłynie na mobilność naszego serwisu – całkowity czas ładowania jak i TTFB (Time To First Byte).
Jaką wagę i wielkość powinny mieć zdjęcia na stronie? Na to pytanie nie da się jednoznacznie udzielić odpowiedzi, ponieważ jest to uzależnione od tego jakie zdjęcie optymalizujemy. Inna waga sugerowana jest dla sliderów na stronę główną (do 300 KB), a zupełnie inną zdjęcia produktowe (max. 100-150 KB). Pamiętać należy o tym, aby skompresowane zdjęcia niezależnie od ich formatu (jpg, jpg2, png, webp) były na tyle dobre jakościowo, aby sprzedawały na stronie. Narzędzia przydatne do optymalizacji grafiki to: Screaming Frog, Visual Seo Studio. Page Speed Inisghts, Tinyjpg.com, IrfanView, Gtmetrix czy Ping Dome Tools.
Czytaj także: Jak optymalizować grafikę na stronie www?
Optymalizacja link buildingu wewnętrznego
Linkbuilding to także proces, który wchodzi w skład optymalizacji on-site strony internetowej. Analiza profilu linków wewnętrznych jest niezwykle istotna. Tutaj mamy do czynienia z pojęciem link juice – jest to w skrócie moc seo jaką przekazuje strona linkująca do strony linkowanej. Szerzej piszemy o tym w naszym wpisie blogowym – Rola link juice w linkowaniu wewnętrznym.
Narzędzia wspierające optymalizację
We wcześniejszych fragmentach tego artykułu wymieniliśmy już narzędzia do optymalizacji SEO stron internetowych. Można je podzielić na takie, które służą do optymalizacji od strony technicznej, optymalizacji treści, a także grafiki. Oprócz programów komercyjnych, możemy skorzystać także z narzędzi Google do optymalizacji strony. Dane analityczne związane z mobilnością strony oraz elementy techniczne wymagające poprawy dostarczą nam Google Analytics, Google Search Console i Page Speed Insights (narzędzia darmowe).
Czytaj także: Narzędzia SEO do optymalizacji stron
Jak sprawdzić czy optymalizacja seo została dobrze przeprowadzona?
Optymalizacja www to proces niezwykle złożony i skomplikowany. Sposób, czas i zakres jej wykonania jest uzależniony w dużej mierze od budżetu jaki agencja czy freelancer otrzymują od klienta. Według Google jest ponad 200 czynników wpływających na pozycjonowanie stron www, a blisko 50% z nich dotyczy optymalizacji technicznej. Trzeba sobie jednak zdać sprawę z tego, że nie ma możliwości zoptymalizowania strony w sposób doskonały, idealny. Warto jednak zrobić to solidnie i uczciwie, a także w sposób ciągły. Jeżeli jesteś zainteresowany pozycjonowaniem strony www lub jej wielowarstwową optymalizacją – skontaktuj się z nami w za pomocą formularza. Pomożemy podkręcić Twoją stronę i uzyskać jej lepsze pozycje!