Opisy produktów
Zwiększenie ruchu na stronie to połowa sukcesu. Jak jednak poprawić konwersję ze sprzedaży? W jaki sposób zachęcić użytkownika do dokonania zakupu danego produktu? Jedną z wielu opcji jest przygotowanie sprzedażowych opisów produktów. Podpowiemy Państwu jak stworzyć dobre opisy produktów? Co powinny zawierać? Poznaj wskazówki i sugestie poparte wieloletnią praktyką tworzenia contentu produktowego.
Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają?
Praktyka opracowania i przygotowania opisów seo na produkty pokazuje, że choć jest to działanie niezwykle czasochłonne to warte realizacji. Pamiętajmy jednak, że pisanie tekstów na opisy zastępuje tak de facto pracownika stacjonarnego, który opiekuje się klientem w sklepie.
To właśnie ekspedient w punkcie stacjonarnym wysłuchuje klienta i przedstawia ofertę dostosowaną do jego potrzeb. W e-sklepie taka możliwość jest mocno ograniczona. Rolę pracownika przejmuje więc opis, który musi być na tyle dobry, aby przekonał klienta. Jeżeli przeanalizujemy opisy produktowe największych graczy na rynku, możemy wskazać jakie cechy powinny posiadać opisy produktowe, aby sprzedawały. Opisy produktowe powinny:
- zainteresować klienta;
- wzbudzić w nim chęć zakupu za pomocą określonych zwrotów marketingowych;
- zastąpić ekspedienta – czyli odpowiadać na wszystkie pytania jakie mógłby zadać klient;
- być zoptymalizowane pod SEO (np. zastosowanie słów kluczowych);
- prezentować parametry techniczne produktu (np. rozmiar, materiał);
- wskazać czas i formę dostawy produktu;
Jak wykonujemy optymalizację produktową?
Opisy produktów pod SEO rządzą się swoimi prawami. Wieloletnie doświadczenie utwierdza nas w przekonaniu, że aby produkt został wyniesiony na wysoką pozycję w wyszukiwarce powinien być dobrze zoptymalizowany. Sytuacja jest tutaj analogiczna jak w przypadku tworzenia contentu na bloga. Jest co najmniej kilka zasad, których trzeba przestrzegać aby stworzyć wartościowy i kaloryczny opis produktu – czyli taki, który w wyszukiwarce znajdzie się na wysokiej pozycji. W tym celu warto wykonać optymalizację produktową.
Na początku warto przygotować sobie listy produktów i rankujące pod nie słowa kluczowe w systemie kategoria po kategorii. Warto w tak przygotowanej liście uwzględnić frazy kluczowe w liczbie pojedynczej, pozycję którą zajmują w SERP, ilość zapytań w wyszukiwarce i URL produktu. Optymalizację produktów możemy przygotować w oparciu o model Data Driven na podstawie danych analitycznych. Jeżeli mamy podpięty e-commerce możemy wyeksportować produkty najlepiej sprzedające się czy też takie, które mają największy potencjał sprzedaży w przyszłości ( np. duży stosunek wejścia do sprzedaży przy niedużej ilości odwiedzin przez to, że produkty są zbyt daleko zagnieżdżone)
Na zdjęciu: Przykład stworzenia listy produktowej dla pod frazę garnitur z wykorzystaniem Google Drive
Meta atrybuty - ręczne czy z automatu
Generalnie wiele silników jest tak skonstruowanych, że z automatu zaciągają meta tytuł i meta opis odpowiednio z tytułu i treści produktu. Większość silników daje jednak możliwość ustawiania meta atrybutów w sposób ręczny. Tam gdzie pozycje są wysokie – a chcemy dociągnąć je wyżej, czasem wystarczy jedynie wdrożyć unikalny meta tytuł i meta opis – oczywiście zgodnie ze standardami SEO.
Na zdjęciu: Google Title Tag to narzędzie przydatne w tworzeniu meta atrybutów pod produkty
Długość opisu produktu i zastosowanie słów kluczowych
Esencją optymalizacji produktu jest opis produktu i jego długość. O cechach opisu piszemy nieco niżej. Jeżeli chodzi o długość to posługujemy się tutaj terminem ilości znaków w produkcie. Według wszelkich opracowań opisy seo produktów powinny mieć co do zasady od 500 do 1000 znaków. Ważne jest też odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi i zwrotami sprzedażowymi w różnych odmianach np. garnitur granatowy, garnitur w kolorze granatowym, modny garnitur granatowy. Nasycenie nie powinno przekraczać 5%.
Na zdjęciu: Struktura karty produktu z krótkim opisem, sklep Twoja-sztuka.pl
Unikalne i naturalne
Bardzo częstym problemem w przypadku opisów produktowych jest to, że są one często pozyskiwane od producentów na zasadzie parsowania danych. Oznacza to, że pobieramy ofertę producenta, wraz z nią zdjęcia, parametry techniczne produktu, a także opisy. Jest to duplicate content i nieco utrudnia działania SEO. Wyobraźmy sobie, że 50 sklepów meblowych ma w ofercie produkty od BRW i te same opisy. Faworyzowane będą te, które są najdłużej w sieci – chyba, że mają rozbudowane i unikalne opisy. Drugim elementem jest naturalność tekstów. Dobry copywriter z lekkim piórem, który potrafi pisać nie tylko pod SEO, ale także poprawnie językowo i sprzedażowo to prawdziwy skarb.
Aspekty techniczne karty produktowej
Aspekty techniczne – rozmiar produktu, materiał z którego są wykonane, cechy charakterystyczne towaru, przeznaczenie, odporność na zabrudzenia, sezonowość – to tylko niektóre elementy, które mogą wzmocnić impuls zakupowy po stronie potencjalnego klienta. Pamiętajmy, że dobry opis produktu jest jak ekspedient, który grzecznie i cierpliwie odpowiada na nasze pytania w sklepie stacjonarnym.