Linkbuilding
Link building to jeden z najważniejszych czynników wpływających na wysokie pozycje słów kluczowych w SERP. Po wielu aktualizacjach “Pingwina” Google wyraźnie zaczął stawiać na jakość odnośników zewnętrznych. Obecnie to właśnie mocne linki budują autorytet Twojej strony w oczach Google. W ramach pozycjonowania stron, ale również na specjalne życzenie oferujemy naszym klientom skuteczny link building polegający pozyskiwaniu wartościowych, wyselekcjonowanych i zróżnicowanych odnośników zewnętrznych.
Co to jest link building?
Jeśli chcemy zdefiniować link building powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie co to jest link? Odsyłacz zewnętrzny w formie słowa w treści bądź grafiki, po kliknięciu w którego zostajemy przeniesieni z jednej strony internetowej na inną.
Struktura linku w kodzie HTML wygląda następująco:
Link building jest więc procesem polegającym na opracowaniu strategii pozyskiwania odnośników zewnętrznych do naszej strony. Kluczowe jest tutaj słowo opracowanie, ponieważ linki powinny być pozyskiwane w przemyślany sposób. Oznacza to, że linki bezwartościowe, pozyskiwane w sposób hurtowy, będą w oczach Google jedynie wypełniaczami – nie przeniosą ani autorytetu domeny, ani wartościowego ruchu. Niestety praktyka pokazuje, że wiele agencji SEO pozyskuje masowe ilości neutralnych i szkodliwych odnośników. Takie działanie często wynika z tego, że klient “wynegocjował” niską wartość umowy na pozycjonowanie i w ten sposób najczęściej powstaje “błędne koło”. Agencja SEO oferuje setki bezwartościowych linków, aby tylko wypełnić założenia umowy podpisanej z klientem. Nie musimy chyba dodawać, że pozyskane w ten sposób odnośniki nie wpłyną pozytywnie na wyniki organiczne.
W jaki sposób tworzymy strategię link buildingu?
Czym mocne linki? Co wpływa na ich wysoki autorytet w oczach Google? Skuteczność linku niewątpliwie zależy od kilku czynników. Opracowując strategię pozyskiwania odnośników zewnętrznych do naszej strony wykonujemy szereg działań analitycznych. Na wstępie opracowujemy listę domen, które tematycznie są powiązane z naszą stroną. Później sprawdzamy czy witryna z której chcemy pozyskać link jest zadbana, estetyczna i regularnie aktualizowana. Kolejny etap polega na zbadaniu jak wygląda profil linków takiej domeny. Na finałowym etapie analizujemy parametry jakościowe linku (Trust Flow, Citation Flow, URL – Rank, Ahrefs Domain Rank, Domain Authority).
Czytaj także: Jak sprawdzić za pomocą narzędzi czy link jest dobrej jakości?
- 1. Analizujemy najszybciej rozwijające się strony / sklepy konkurencji
- 2. Opracowujemy listę domen, z których pozyskuje linki konkurencja
- 3. Selekcjonujemy najlepsze linki, powiązane tematycznie
- 4. Badamy stronę i profil linków domeny
- 5. Analizujemy najważniejsze jakościowe linku
Co warto wiedzieć o budowaniu profilu linków?
Kluczowe znaczenie w przypadku budowania profilu linków ma budżet. Generalnie jesteśmy zwolennikami podpisywania umów na pozycjonowanie stron w ten sposób, aby zawrzeć w nich informacje o tym jaka jest wartość działań stricte SEO i dopisywać osobno, jaka kwota zostanie przeznaczona na link building. To uczciwe i sprawdzone podejście.
Jeżeli dysponujemy niskim budżetem siłą rzeczy pozyskiwane linki nie będą najwyższej jakości – taka jest oficjalna praktyka wielu agencji SEO. Jest to błędne założenie, ponieważ takie odnośniki zewnętrzne pozyskiwane dla pozycjonowanej strony są w oczach Google neutralne, a często szkodliwe. Niestety nieświadomy klient, który nie miał styczności z SEO, często decydując się na podpisanie umowy bierze pod uwagę ilość linków jakie oferuje agencja pozycjonowania. Linki niskobudżetowe, niższej jakości pozyskiwane są najczęściej z katalogów, for, blogów, sygnatur czy profili. Warto jednak pamiętać, że nawet takie linki powinny wchodzić w skład profilu, ponieważ wpływają na jego zróżnicowanie i naturalną strukturę.
Wysokobudżetowy link building to już inna bajka. Tutaj ogranicza nas tylko kreatywność. Skutecznego link buildingu nie warto jednak wykonywać z marszu – powinien być poparty analizą konkurencji, na podstawie której dokonamy selekcji odpowiednich portali.
Charakterystyczne cechy linków wysokiej jakości
- są tematycznie powiązane z branżą, którą pozycjonujemy
- generują wartościowy ruch na naszą domenę
- mają charakter naturalny i zróżnicowany
- ich anchory są zróżnicowane
- występują w formie treści, grafik czy skryptów
- są to linki dofollow przekazujące moc domeny
- posiadają dobrej jakości parametry
- powinny mieć strukturę piramidalną (linki I, II, III rzędu)
- istotnym czynnikiem jest tzw. link juice
O czym klient powinien jeszcze wiedzieć w przypadku link buildingu? Warto znać typy i rodzaje linków. Według najprostszego podziału mamy linki nofollow (nie przekazujące mocy) i dofollow – takie, które przekazują moc. Profil linków powinien być naturalny – oznacza to, że w jego skład powinny wchodzić zarówno linki z for, katalogów, profili (co do zasady niższej jakości) jak i artykułów sponsorowanych, afiliacyjne, sponsorowane itd. Dlaczego? W innym przypadku Google może uznać nasz profil linków za sztuczny, nienaturalny – ustawiany pod wyszukiwarki – a to poważnie ograniczy nasze szanse na wysokie pozycje w SERP.