Analityka treści
Czym jest analityka treści? Do czego jest potrzebna? Jak ją wykonać? To tylko kilka pytań, na które warto poznać odpowiedź zanim opracujemy i wdrożymy treść na stronę. “Content is king”- czy to słynne powiedzenie marketerów ma sens? Jeden rabin powie tak, inny powie nie. Dlaczego? Ponieważ nie każdy content stanowi wartość dodatnią naszej strony. Tylko kaloryczny content – czyli taki, który generuje sprzedaż, a nie ruch przelotowy na stronie zapewni nam rozwój naszej witryny i rosnące zyski. Jak więc opracować taki content?
Analiza treści w modelu data driven - czyli jak pracujemy?
Wieloletnie doświadczenie poparte pracą w agencjach SEO utwierdziło nas w przekonaniu, jak ważna jest analiza treści w procesie pozycjonowania stron. Ten element jest niestety często bagatelizowany – głównie ze względu na czasochłonność i rentowność projektu. Praktyka pokazuje natomiast, że zaawansowana analiza treści w połączeniu z jej analityką to skuteczne narzędzie w budowaniu nie tylko “długiego ogona”, ale także długofalowej strategii biznesu. Wychodząc Państwu naprzeciw w tej materii opracowujemy content na stronę klienta wykorzystując wciąż rzadko spotykany w Polsce Model Data Driven.
Analiza treści i pozycjonowanie stron w modelu Data Driven oznacza maksymalne wykorzystanie narzędzi SEO i dostarczanych przez nie danych analitycznych na każdym etapie SEO. Treść na Państwa stronę opracowana jest przy wykorzystaniu danych z Google Search Console, Google Analytics (listy produktowe z e-commerce), Senuto, Surfer SEO czy Answer The Public. Wykorzystujemy maksymalnie potęgę danych analitycznych!
Czytaj także: Wykorzystanie modelu Data Driven w SEO
Content kaloryczny, a wypełniacz treści
Jesteśmy prawdopodobnie pierwszą agencją, która posługuje się pojęciem contentu kalorycznego. Co oznacza to pojęcie i jakie są jego charakterystyczne cechy? Treść kaloryczna generuje nam ruch na stronie. I nie ma w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że ruch ten jest wysoko jakościowy, czyli taki, który przedkłada się na sprzedaż.
Ruch kaloryczny obniża tzw. bounce rate czyli procent wskaźnika odrzuceń – co sprawia w praktyce, że dana strona, kategoria jest dla Google “atrakcyjna” i znajduje się wysoko w SERP-ach. Dobrej jakości ruch może również wpłynąć na poprawę konwersji sprzedaży. Wynika to z faktu, że ustalamy grupę docelową klientów, optymalizujemy od strony treści stronę lub kategorię – tworząc w ten sposób jeden z elementów lejka zakupowego. Mówiąc dosadniej – przechodzą przez lejek tylko Ci klienci, którzy realnie są zainteresowani naszą usługą lub produktem.
Na przeciwnym biegunie mamy do czynienia z pojęciem ruchu przelotowego na stronie. Ten typ ruchu jest generowany wtedy kiedy tworzymy mało interesującą, nieadekwatną do danej strony czy kategorii treść. Ów content nie wpisuje się wtedy w wyniki zapytań do wyszukiwarki, a użytkownicy, którzy trafiają na stronę nie są zainteresowani jej treścią, ani asortymentem. Treści opracowane w ten sposób są jedynie wypełniaczami.
Co to są słowa kluczowe i jak agencje dobierają je do umowy?
Jeżeli klient chce zrozumieć SEO i proces pozyskiwania ruchu na stronie powinien zapoznać się z definicją słowa kluczowego. Można zaryzykować tezę, że słowo kluczowe ma kluczowe znaczenie dla SEO. Dlaczego?
Słowa kluczowe to zapytania kierowane do wyszukiwarki internetowej przez użytkowników sieci (potencjalnych klientów). Wyszukiwarka dopasowuje wynik zapytania i przedstawia wyniki organiczne według określonego algorytmu – działając na zasadzie optymalnego dopasowania zapytania. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Jak działa wyszukiwarka internetowa? Warto wiedzieć, że każde słowo kluczowe generuje określoną ilość zapytań miesięcznie – jedne więcej (frazy główne), inne mniej (frazy z długiego ogona).
Wybierając słowa kluczowe do umowy powinniśmy zwrócić uwagę na tzw. search volume czyli orientacyjny ruch miesięczny jaki generują według Google. Można w tym celu skorzystać z takich narzędzi jak planera słów kluczowych, Google Trends, Senuto czy Semstorma. Praktyka pokazuje niestety, że nieuczciwe agencje SEO wiedząc, że mają do czynienia z nieświadomym klientem proponują mu w umowie słowa kluczowe o niewielkiej ilości zapytań – takie, które łatwo wynieść na wysokie pozycje, ale… wygenerują one mały ruch i niewielką sprzedaż. Oznacza to, że pomimo wysokich miejsc w monitoringu, nie będziemy mieć sensownej sprzedaży. Innymi słowy takie pozycjonowanie stron nie będzie rentowne. To utopia!
Jakie są etapy analizy treści?
Celem analizy treści jest opracowanie contentu optymalnie dopasowanego do zapytań użytkowników w wyszukiwarce. Dobrze opracowana treść jest wtedy uważana przez algorytmy SERP za wartościową – tzn. w pełni pokrywa temat, potrzeby i zapytania użytkownika. Finalnie prowadzi to do wysokiej pozycji w wynikach organicznych, czego konsekwencją jest generowanie ruchu na stronę docelową. Niezależnie od tego czy chcemy stworzyć treść na stronę, sklep, kategorie czy bloga powinniśmy poznać step by step mechanizm jej opracowania i elementy, na które warto zwrócić uwagę.
Keyword research
Czym jest keyword research? To nic innego jak zbudowanie portfela słów kluczowych do opracowania danego tematu. Jeżeli mamy już wybrany temat, musimy uzbroić go w treść, a ta powinna zawierać słowa kluczowe.
Właśnie frazy kluczowe ściągają ładunek kaloryczny w postaci ruchu, a jeżeli użytkownik już trafi na stronę, to za pomocą elementów Call To Action (CTA) możemy go odpowiednio ”zachęcić” na skorzystanie z usługi lub do dokonania zakupu w witrynie. Keyword research do opracowanie listy słów kluczowych za pomocą określonych narzędzi. W tym przypadku zachęcamy do skorzystania z możliwości jakie daje Senuto, Semstorm, Sistrix czy Ahrefs. Darmowe narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych to planer słów kluczowych i Google Trends.
Lokalizacja seo słów - gdzie umieszczać słowa kluczowe?
Jeżeli mamy już listę słów kluczowych – czas zdefiniować ich rolę na stronie, a konkretniej lokalizację. Każda strona daje nam w tym zakresie spore możliwości. Zanim jednak je omówimy zwróćmy uwagę na to, że frazy kluczowe mają różny wolumen ruchu – jedne więcej, inne mniej zapytań. To niezwykle istotne przy osadzaniu ich na stronie – gdyż każda strona ma elementy bardziej “erogenne” dla wyszukiwarki (takie pkt G używając nomenklatury seksualnej) i te słabsze. Najważniejsze elementy optymalizacyjne strony patrząc przez pryzmat treści to meta atrybuty (tytuł i opis) i nagłówki. Mniej ważne są frazy umieszczane i pogrubione w treści czy chociażby te znajdujące się w atrybutach ALT grafiki. Planując content zadbajmy więc o lokalizację słów seo.